Över 500 svenskar id-kapas varje dag. Årets undersökning visar att närmare 200 000 svenskar id-kapades förra året. Mätt de tre senaste åren är det en total ökning på 64 procent. Att vi utvecklas digitalt explosionsartat gör oss sårbara för bedragare av olika slag. Det är svårt att värja sig helt och hållet men det finns vissa saker att tänka på som kan skydda dig mot bedragaren.

 

Skydda dig mot id-kapning genom att försvåra åtkomsten till dina personliga uppgifter. Det kan vara personnummer, bank- och kreditkort, inloggningskoder och identitetshandlingar. Det är oerhört svårt att skydda sig helt och hållet mot bedragare men det går att vidta försiktighetsåtgärder. Ett enkelt sätt att skydda sig mot id-kapning är – enligt skovdenyheter.se – att spärra obehörig adressändring. Det kan du enkelt göra på Skatteverkets hemsida. Det förhindrar att någon obehörig ändrar din adress i ett bedrägerisyfte. Andra tips är att:

 

  • Skydda kontouppgifterna– lämna aldrig ut kontouppgifter sociala medier eller e-post. Håll även uppsikt över ditt betalkort. Ge aldrig ut koden och ha det inte uppskrivet i plånboken.
  • Håll koll på utgifterna– kolla kontot regelbundet för att säkerställa att inga oförklarliga transaktioner gjorts. Idag finns bankappar som du smidigt kan kolla från.
  • Kontrollera kreditupplysningen– Om du blivit kreditupplyst, kontrollera då att du känner till företaget och orsaken. Om inte– kontakta dem.
  • Skydda datorn– Ha ett uppdaterat antivirusprogram på datorn. Skydda även med lösenord eller PIN-kod. Det gäller även din mobil och surfplatta.
  • Undvik öppna nätverk– Använd telefonens surf. Särskilt när du är osäker för du vet aldrig vem nätverket tillhört. Det kan vara en bedragare.

 

 

Tänkt smart för att bättre skydda dig mot bedragare

 

Enligt dn.se är den mänskliga faktorn den vanligaste orsaker till id-kapningar. De som utsatts har ofta lämnat ut uppgifter på mejl. Antigen i forma v tävlingar där de tror att dem vunnit. Lämna därför aldrig ut information på mejl även om det ser ut att komma från ett seriöst företag, en myndighet eller din bank. Den andra vanliga formen av bedrägeri sker via telefonsamtal. Oftast ringer bedragaren med ett problem som kan lösas. Sammanfaller det med ett befintligt problem- till exempel datorstrul– tror mottagaren att avsändaren är någon seriös. Det finns många former av bedrägeri. Det viktigaste är i slutändan att vara källkritisk som falkopingstidning.se skriver om.