Livet med småbarn som småbarnsförälder betyder full rulle dagarna i ett och knappt någon egentid eller vila. Så hur ska man göra för att hålla sig pigg och alert under småbarnsåren? Svaret är enklare än man tror – Det gäller att äta rätt!

Att ha småbarn innebär en hel del liv och rörelse i ens liv, det kan nog varenda förälder skriva under på. Så hur ska man göra för att orka sig igenom dessa år? Det hela handlar om att hitta balans i livet och att se till så att man verkligen får den sömn och vila som man behöver – men som de flesta föräldrar känner till är detta just en sådan sak som är ytterst svår att faktiskt lyckas med. Därför finns det en hel del andra saker man kan göra för att känna sig pigg och utvilad som förälder, och det är genom att se över sina kostvanor.

Ät rätt och bli piggare mamma

Det finns många saker man kan stoppa i sig för att känna sig piggare, socker exempelvis. Men om man använder sig av den taktiken ska man räkna med det klassiska sockerfallet då effekten av socker är just temporärt. Så om man kör på den taktiken ska man veta att detta bara är något man bör använda sig av i nödsituationer, när tröttheten tar överhanden. Vill man i stället få ny energi ska man äta andra saker, och det är något som man tipsar om i magasinet Mama. Där skriver man bland annat just om quick-fixen som kan intas i nödfall och tipsar om choklad vilket har en snabb effekt, men viktigare är att äta för längre effekt och då är tipset att fokusera på följande livsmedel:

  • Sötsugen? Välj bär och frukt.
  • Hungrig och vill bli mätt och pigg? Välj grönsaker och rotfrukter.
  • Småsugen men inte hungrig? Nötter och frön tillsammans med kvarg eller keso.
  • Frukost on-the-go? Kokt ägg är mättande och piggar upp, plus är enkelt att ta med.
  • Luncha? Undvik potatis och satsa på bönor och linser tillsammans med fisk och kyckling eventuellt någon god köttbit

Andra saker som också piggar upp är:

  • Mackor – Grovt bröd eller knäckebröd
  • Matlagning – Mathavre, matvete, quinoa eller fullkornsris
  • Quick-fix – Choklad, smågodis eller en energidryck och kaffe är klassiker