Vi skrev tidigare här på bloggen om djurklappar till vår bästa vän, hunden. I dag skriver vi i stället om något helt annat, nämligen om hälsotrender som tros kunna slå stort under år 2016.

bär, blandadeDet är nytt år och med detta börjar alltid, nästan omärkligt, en ny slags vind blåsa. Vi lägger det förflutna lite lätt bakom oss och blickar i stället med gott mod framåt. Vad är det då vi blickar framåt på? På hälsohorisonten verkar i alla fall det finnas en hel del. I en artikel här kan vi läsa mer.

Troligen kommer vi äta mer ur skålar. Det hela tros ha börjat med att allt fler hellre äter sina smoothies ur skålar med sked, i stället för att försöka dricka i sig allt som faktiskt är väldigt mycket mindre praktiskt. Men nu tror alltså framtidssiare att vi kommer att inta allt mer mat via just en rundad djup skål istället för på den platta tallriken där maten breder ut sig.

Annat som kommer slå 2016 tros vara träningstajts inte bara på gym, utan ännu mer på stan och jobbet, men dessutom på fest! Ledig, sportig och tuff beskrivs stilen, och sammanfattas i en engelsk term som athleisure.

Ett nyttigt år med fokus på helhet

I matväg tros algerna bli populärare än någonsin, och därmed gå till duell mot den redan stabila och etablerade kålen. Baljväxter är också helt rätt 2016 och kommer vinna mark, inte bara bland vegetarianer. Liksom hälsosamma fetter från olivolja, avokado, nötter och från samt fet fisk. Vi kommer rengöra våra ansikten med olja från naturriket i högre grad, samt käka mineral som magnesium i stället för bara fokusera på vitaminer. Grönsaker i stället för kött tros även det kunna växa rejält, och utbudet av vegetarisk mat kommer svälla över på restauranger och i kokböcker som lanseras.

En större medvetenhet om kopplingen mellan kost och psykisk hälsa samt hudvård kommer slutligen bli tydligare. Vad vi äter och dricker visar sig inte bara i mått, det ger även stora avkall på hur vi mår psykiskt och hur vår hud påverkas. I videon nedan pratas det vidare om kakornas återkomst, om apelsinvin samt återigen om frukostskålens popularitet.